Monday, November 23, 2009

PERTOLONGAN ALLAH!!!

Assalamu’alaikum Warohmatullohi Wabarakatuhu...
Bismillaahirrohmaanirrohiim ......

Ramai org kata...
"klu kite tlg Allah,Allah akan tlg kita..."
Ini bukan bermakna Allah itu lemah kerana kita tolong Allah bahkan Dia sgt jauh daripada sifat insaniah itu, tetapi ini adalah satu bonus yg Allah berikan kepada kita untuk menghidu wangian syurga-Nya..


sepertimana firman Allah dlm Al-Quran;
يأيها الذين ءامنوا ان تنصروا الله ينصركم
"hai org2 yg beriman sekiranya kamu menolong Allah(agamanya)
pasti Allah akn menolong kamu"

tetapi bagaimana caranya kita mengetahui caranya supaya kita tergolong dalam golongan yg diber pertolongan Allah ini?
Penjelasan Allah Ta'ala tentang orang-orang yang berhak mendapatkan pertolongan-Nya dan kepemihakan-Nya, bahwa mereka adalah yang menegakkan amar ma'ruf dan nahi mungkar dalam firman-firman-Nya seperti berikut.
* "(Yaitu) orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, niscaya mereka mendirikan shalat, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang ma'ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar." (Al-Hajj: 41).
Berakhlak mulia, penyabar, menyuruh dengan lemah-lembut, melarang dengan ramah, tidak marah jika mendapatkan gangguan dari orang yang ia larang, tidak naik darah jika mendapatkan gangguan dari orang yang ia perintahkan kepada kebaikan, bersabar, dan memaafkan....

1 comments:

Ali Zaki said...

salam...maaf jika ada tersalah bahasa atau fakta...jika ada tersisih hati sesiapa..sungguh niatku baik sje,insyaAllah...sila beri komen jika ada yg patut dibaiki..jgn dipendam dlm hati..-editor